2011-06-14

Det här med Feng shui


Ibland glömmer jag bort den här "metoden" men just nu håller jag på att rensa bland mina prylar, och efteråt när jag skänkt bort/ slängt bort saker och kläder så känns en STOR LÄTTNAD! Att slippa ha dom där "onödiga och dammiga föremålen". En grymt härlig känsla.
Jag har läst MYCKET om Feng Shui-inredning. Hela grejen är mycket spännande & i vissa fall har jag tagit till det när jag velat få en "skjuts" i livet eller att någon önskan ska slå in. Eller om man står still i livet och vill framåt mot någonting. Och jag kan säga att DET FUNKAR! Flummigt är det ju inte alls, det är väldigt enkelt egentligen. I stora drag handlar det om att rensa upp i röran, dvs. släng sådant som ligger i högar och som du inte gillar eller använder, för att göra plats för ny energi. Man kan också passa på att rensa i sin mailbox. Ja typ rensa överallt! Allra bäst är även om man i vevan tar en vinds-rensning också. En bok i ämnet som jag kan rekommendera och som ger handfasta tips är "Fengshui för svenka hem" av Agneta Nyholm Winkqvist. 
Här kommer ett smakprov från en blogg som jag hittade: här

Hallen
Hallen är husets centrum och får gärna innehålla något från de 5 olika elementen för att skapa balans. För att locka in mycket ”chi” i huset måste hallen vara inbjudande och luftig. Man ska kunna gå in utan att fastna i saker. En spegel ska inte sättas mittemot ytterdörren för då skickas ”chi” ut genom dörren innan den hunnit komma in vidare i huset. Har du en lång hall bör du sätta ut ex. en stor växt för att bryta av och sakta ner ”chi” så den inte bara rusar igenom hallen. Det är bra med lite slinger krokar ibland. Har du fler hallar som någon leder till en avgränd, placera då en spegel där så energiflödet kan fortsätta därifrån. Spegeln får gärna reflektera något fint också t ex en fin blomma eller en staty. Har du en för stor ytterdörr kan ”chi” lätt slinka ut, men om du hänger upp ett vindspel utanför dörren så hålls ”chi” kvar i huset och ”cha” energin kommer hindras från att komma in i huset.

Och så här gjorde jag i hallen




Och i köket, kan aldrig skada med en fin bukett där också!


4 kommentarer:

  1. Håller helt med, man rensar huvudet också när de inte är en massa lull lull överallt då kan tankarna också flyga fritt o man får nya ideer o kan koncentrera sig bättre eller bara njuta av vad man har omkring sig o känna sig nöjd
    Ava

    SvaraRadera
  2. hej jo jag vet att du också är bra på att rensa:) inte vara "nedtyngd av saker". Viktigt för hälsan :) kram

    SvaraRadera
  3. Jaa! Vad bra. det där behöver jag också..fanns med i mina tankar på hur jag ska bota min stress och kroppsliga frustration. får ta lite i taget förstås, när man har tid :) O sover så lite om dagarna nu. men jag är gladare igen. tror det är den månatliga som står och stampar...!

    många kramar Lycke

    SvaraRadera
  4. En annan sak jag är bra på också är, att inte köpa en massa saker, tänk efter 2 ggr innan du köper ngt.Man ska verkligen tycka om de man skaffar för man ska ju gilla de man har när man ser sig omkring!
    Ava

    SvaraRadera